1.    روشهای مطالعه ریاضیات    
  2.    متفاوت در آموزش   
  3.    متمایز در یادگیری   
  4.    تقویت استعداد   
  5.    نکته های طلایی   
  6.    بکارگیری روش های استاندارد   

آخرین خبرها

پرداخت شهریه دوره دکتری پیام نور از طریق وام بانکی

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: دانشجویان با یک بار مراجعه به بانک می توانند تمامی شهریه دوران تحصیل خود را از طریق وامی که بازپرداخت آن 48 ماهه است پرداخت کنند.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه به طور متوسط دانشجویان این دانشگاه کم برخوردار هستند، گفت: طبق برنامه ریزی و تفاهم نامه های متنوعی که با بانک های مختلف امضاء کرده ایم از سال تحصیلی جدید هیچ یک از دانشجویان دانشگاه پیام نور دغدغه شهریه تحصیل نخواهند داشت.

وی افزود: به طور طبیعی وزارت علوم به دانشجویان تسهیلات مالی برای کمک به شهریه می کند که با محدودیت روبرو است اما این دانشگاه با امضاء تفاهم نامه با 2 بانک جدید تا سقف 20 میلیون تومان بر اساس شهریه، به دانشجویان وام می دهد.

زمانی ادامه داد: دانشجویان با یک بار مراجعه به بانک می توانند تمامی شهریه دوران تحصیل خود را پرداخت بکنند به طوری که بانک های طرف قرارداد به سامانه گلستان دانشگاه متصل هستند و به صورت خودکار در هر ترم تحصیلی شهریه دانشجو را پرداخت می کند، این در حالی است که بازپرداخت شهریه دانشجویان 48 ماهه بوده و با سود یک و چهاردرصدی محاسبه می شود.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: از سال تحصیلی جدید طبق اعلام بانک های مورد قرارداد تا 200 هزار نفر دانشجو می تواند از تسهیلات بانک های طرف قرارداد این دانشگاه استفاده کنند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات وام دانشجویی در سال گذشته افزود: در طول سال گذشته دانشگاه پیام نور نزدیک به 8 میلیارد و پانصد میلیون تومان تسهیلات برای شهریه دانشجویان از طریف بنیاد علوی و بانک های طرف قرارداد خود پرداخت کرده است اما امسال نیز این مبلغ با افزایش 2 برابری به 30 میلیارد تومان رسیده است.

زمانی خاطر نشان کرد: دانشگاه پیام نور تا 2 ماه دیگر تا شروع سال تحصیلی جدید با 2 بانک جدید برای ارائه تسهیلات به دانشجویان قرارداد می بندد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی از چهارشنبه ۲۶ تیرماه آغاز شد.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که در سال ۹۸ در آزمون این مقطع که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده شرکت کرده اند، میتوانند از روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه تاساعت ۲۴ روز شنبه ۵ مرداد ماه با مراجعه به سامانه www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبان حاضر در جلسه آزمون کارشناسی ارشد که مطابق کارنامه صادره توسط سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند با استفاده از کد دسترسی۷ رقمی مندرج در کارنامه سازمان سنجش، کد ملی و تهیه کارت اعتباری انتخاب رشته از سامانه ذکر شده نسبت به ثبت رشته/محل های انتخابی خود اقدام کنند.

هر داوطلب میتواند متناسب با کد رشته امتحانی خود در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا ۱۰۰ کد رشته/محل را در فرم انتخاب رشته ثبت کند.

داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحانی دوم نیز ثبت نام و در آزمون شرکت کرده اند می ¬توانند رشته/محل های متناسب با کد رشته امتحانی دوم خود را براساس اولویت مورد نظر در میان ۱۰۰ رشته/ محل انتخابی درج کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با شروع ثبت نام از طریق سامانه www.azmoon.org قابل دریافت خواهد بود. به داوطلبان اکیداً توصیه می شود قبل از تهیه کارت اعتباری انتخاب رشته دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنند.

 

تلاش دانشگاه آزاد جهت انتخاب عادلانه دانشجویان مقطع دکتری

دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام فراخوان عمومی و گرد هم آوردن اساتید از سراسر کشور در گروه‌های آموزشی مرتبط به بررسی صلاحیت علمی داوطلبان دکتری در مرحله مصاحبه می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری آنا، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ آزمون دکتری در ۲ مرحله برگزار می‌شود: مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان انجام شده و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل: نمـرات خـام، تراز، نمره کل و … در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت که «داوطلبان مجاز به انتخاب رشته»، براساس آن اقدام بـه انتخـاب رشـته کرده و براسـاس کد رشته-محل‌های انتخابی و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود با توجه به سهمیه داوطلب به کد رشته محل‌های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد.

از طرفی در مرحله دوم؛ پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، براساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط، اولویت کد رشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام‌شده و سهمیه داوطلب صورت می‌گیرد.

شاید با نشستن پای صحبت دانشجویان داوطلب مقطع دکتری به صراحت به این نکته پی برد که قریب به اتفاق این داوطلبین از نحوه پذیرش دانشجو در این مقطع گلایه دارند و شاید عمده‌ترین گلایه آن‌ها از شائبه انتخاب دانشجویانی است که با اساتید آن گروه، ارتباط داشته و یا پیش‌تر دانشجوی آن‌ها بوده‌اند. این مسئله به درست یا غلط بنا بر اذعان داوطلبان مقطع دکتری باعث از بین رفتن حق آن‌ها شده و باعث ایجاد مشکلات و بدگمانی‌هایی می‌شود. به همین دلیل یک ابتکار در اجرای عدالت آموزشی لازم بود تا باعث آرامش خاطر داوطلبان از شائبه و اقدام مذکور شود.

بنابراین یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای جذب دانشجوی مقطع دکتری، مصاحبه علمی در حضور اساتید گروه علمی مربوطه در هر دانشگاه است.

دانشگاه آزاد اسلامی با اولویت قرار دادن عدالت آموزشی و در فرآیند انتخاب دانشجوی مقطع دکتری در سال ۹۸ اقدامی ابتکاری انجام داد که باعث رفع این شبهه و حل مسئله شد. در فرآیند این دوره از پذیرش دانشجوی مقطع دکتری مصاحبه‌ها به صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو از امروز ۲۲ تیرماه با حضور در این واحد، سوابق پژوهشی و مصاحبه علمی خود را ارائه خواهند کرد تا طی ثبت در برگه‌های مخصوص و در نظر گرفتن امتیازات آزمون کتبی و سازمان سنجش، نمره کلی ارائه‌شده و رد یا قبولی داوطلب مشخص شود.

نکته جالب اینجاست که مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با تهیه و تدوین سامانه‌ای خاص به اساتید و اعضای هیئت‌علمی خود در سراسر کشور فراخوان داد تا در صورت علاقه به شرکت در مصاحبه دکتری در این سامانه اعلام کنند. سرانجام بر اساس این اعلامِ داوطلبی در سامانه مذکور، ۲ هزار استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور برای انجام مصاحبه علمی از داوطلبین مقطع دکتری انتخاب شد که بر اساس چارت به خصوصِ طراحی‌شده توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اساتید از سراسر کشور در گروه‌های آموزشی مرتبط گرد هم آمده و به بررسی صلاحیت علمی داوطلبان دکتری می‌پردازند.

به صراحت می‌توان گفت این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است شبهه تأثیر رابطه استاد با دانشجو را برای انتخاب در مقطع دکتری حذف کرده و گام بزرگی در اشاعه عدالت آموزشی بردارد.

کارت ورود به جلسه کارشناسی ارشد گروه پزشکی

کارت آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه علوم پزشکی سال ۹۸ که به دلیل وقوع سیل در برخی مناطق کشور به تعویق افتاد، امروز 24تیرماه 98 از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.

ثبت نام در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۹۸ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه (عادی رایگان)، شهریه پرداز دانشگاه آزاد اسلامی و مجازی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دو بازه زمانی ۳۰ بهمن ۹۷ تا ۱۰ اسفند ۹۷ و ۷ و ۸ خرداد ۹۸ انجام شد. تعداد ۷۰ هزار و ۹۴ نفر در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ۹۸ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۱ هزار و ۸۶۱ نفر زن و ۱۸ هزار و ۲۳۳ نفر مرد هستند.

آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه علوم پزشکی سال ۹۸ همه رشته‌ها در نوبت‌های صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ تیرماه ۹۸ در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، بوشهر، بندرعباس، بیرجند، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شیراز، شهرکرد، قزوین، قم، کاشان، کرمانشاه، کرمان، گرگان، مشهد، همدان، یاسوج و یزد برگزار می‌شود.

 

کنکور حذف می شود؟!

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های برنامه‌ریزی درسی اظهار کرد: امروزه کنکور به عنوان مقبول‌ترین شیوه ارزشیابی برای ورود به آموزش عالی در نظر گرفته شده است و هنوز نتوانستیم در سازمان این موضوع را تغییر دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تبعاتی که کنکور برای دانش آموزان دارد، افزود: روز بعد از کنکور بسیاری از دانش آموزان با افسردگی و ناراحتی مواجه می‌شوند، بنابراین باید شیوه‌های تغییر کنکور مورد توجه قرار گیرد و ۸۰ درصد جهت دهی به محتوای آن به سمت سازمان پژوهش و تعلیم و تربیت عمومی سوق داده شود.

وی با انتقاد از توسعه کنکور به مقاطع تحصیلی پایین‌تر گفت: هنوز در برخی دبستان‌های ما، مطالبی را می‌آموزند که نیازی به آن ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: باید کاستی‌ها را بپذیریم، چراکه در بین ۱۴ میلیون دانش آموز، ممکن است برنامه‌ریزی‌های اشتباهی وجود داشته باشد؛ برای مثال ۳۰ درصد از نظام ارزشیابی موجب انحراف در نظام آموزشی شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع کنکور و تعیین روش‌های جایگزین آن قابل حل است، تصریح کرد: این موضوع باید در میان بخش‌های بالایی کشور هم مطرح شود همانطور که رئیس مجلس قبل‌تر در این باره اظهاراتی داشت؛ باید سعی کنیم روشی را در نظر بگیریم که تبعات کنکور را به حداقل برساند.

وی به موضوع قانون حذف کنکور و تغییر شیوه ارزشیابی آن اشاره کرد و گفت: در این موضوع بار کارشناسی به سازمان پژوهش واگذار شد، اما هنوز هم استقلال نظر در این موضوع دیده نمی‌شود؛ بنابراین رؤسای قوای سه گانه باید مستقل از سازمان پژوهش و سازمان سنجش به دور از شتاب‌زدگی راهکاری برای حذف کنکور داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره برگزاری آزمون پایه هفتم مدارس تیزهوشان گفت: برخی نقد جدی به آن دارند و برخی آن را مثبت می‌دانند که در این زمینه به جمع‌بندی روشنی نرسیدیم و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر آموزش و پرورش تعیین و تکلیف این موضوع است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلمان را به عنوان شریک در برنامه‌ریزی، مدیریت محتوایی دانست و اظهار کرد: ساز و کار‌هایی که برای توانمندی معلمان در نظر گرفته می‌شود باید تقویت کنیم که در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم و حالا به دلیل مشکلات مالی، آزمون‌های الکترونیکی جایگزین دوره‌های ضمن خدمت حضوری شده‌اند.

وی به موضوع سیاست چند تألیفی کتاب‌های درسی هم اشاره کرد و گفت: با این موضوع کاملاً موافق هستم، اما باید بستر تشکیلاتی آن را محقق کنیم و هنوز سند مصوبی برای استاندارد‌های آن نداریم که با اصلاح ساختاری امیدواریم این موضوع محقق شود و بتوانیم بازه زمانی برای برنامه‌ها داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم تأکید کرد: ارزشیابی پایانی باید مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی باشد، در حالی‌که خانواده‌ها در ۳ سال پایانی دوره دبیرستان خواستار تبیین نکات کنکوری به فرزندانشان هستند که باید این شرایط را اصلاح کنیم.

وی درباره موضوع حجم کتاب‌های درسی با اشاره به اینکه در این زمینه اختلاف نظر‌های بسیاری وجود دارد، گفت: پیشنهاداتی را به شورای عالی آموزش و پرورش فرستادیم و مصوبات آن را اجرایی می‌کنیم هر چند به موضوع کتاب‌ها نقد‌هایی وارد است، اما هیچ کاری صد درصد موافق ندارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: یکی از مشکلات ما فرآیند اجراست؛ برای مثال وقتی درس تفکر و پژوهش را وارد برنامه درسی کردیم، آیا معلم توانمند در این زمینه داشته‌ایم یا خیر؟. هر چند روند کلی کار ما کاهش تنوع و سبک کردن کوله پشتی دانش آموزان است، اما در فرآیند اجرا با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: در سازمان پژوهش فقط به متخصصان برنامه‌ریزی درسی نیاز نداریم، بلکه نیازمند متخصصان رشته‌های دیگری هستیم که اکنون با آن‌ها ارتباط داریم علاوه بر آن با انجمن برنامه‌ریزی درسی و متخصصان آن تعامل داریم تا بازخورد‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنیم.

وی در واکنش به موضوع مافیای دفتر تألیف گفت: طراحی و برنامه‌ریزی درسی ۱۱ حوزه یادگیری را شامل می‌شود که تعیین استاندارد‌ها بخش تألیف کتب درسی را تفکیک می‌کند و همین موضوع اتهاماتی که به دفتر تألیف وارد است از بین می‌برد؛ بنابراین باید به جایی برسیم که هر کارشناس در صورت توانایی بتواند کتاب درسی تألیف کند.