1.    روشهای مطالعه ریاضیات    
  2.    متفاوت در آموزش   
  3.    متمایز در یادگیری   
  4.    تقویت استعداد   
  5.    نکته های طلایی   
  6.    بکارگیری روش های استاندارد   

آخرین خبرها

کاهش داوطلبان آزمون سراسری امسال

در آموزش عالی و هم در علمی‌کاربردی با کاهش تقاضا مواجه بوده‌ایم اما در بخش تخصصی دچار نوسان نشدیم...

 

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: باید سعی کنیم کیفیت کار در آموزش عالی را ارتقا داده و جهت‌گیری ویژه‌ای را که جهاد دنبال آن است، یعنی ارتباط آموزش عالی و اشتغال را پررنگ کنیم.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر قرنفلی در سومین نشست هم‌اندیشی مدیران آموزش عالی جهاد دانشگاهی گفت: با برگزاری این نشست‌ها و کمیسیون‌های ویژه‌ای که در گردهمایی معاونان آموزشی درباره موسسات آموزش عالی داریم، فرصتی فراهم شده تا حجم ارتباطات بیشتر شود و بتوانیم تبادل نظر و تجربه داشته باشیم. اما کماکان نیاز داریم این جلسات را برگزار و مسائل موجود را مطرح کنیم.

 

قرنفلی توضیح داد: هم در آموزش عالی و هم در علمی‌کاربردی با کاهش تقاضا مواجه بوده‌ایم اما در بخش تخصصی دچار نوسان نشدیم، لذا باید از نظر ساختاری به سمت تاسیس سازمان‌های جهاد رفته و به این سمت حرکت کنیم که مجموعه فعالیت‌هایی که در یک استان صورت می‌گیرند، ارتباط منطقی با هم داشته باشند.

 

به گفته وی مجموعه‌های آموزش عالی از نظر حقوقی استقلال دارند و تنظیم کردن مسائلی واحد کمی دشوار است.

 

وی سپس در توضیح گزارشی از وضعیت آموزش عالی کشور گفت: بیش از ۴میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که ۲۱درصد از آنها یعنی ۹۲۰ هزار نفر در مقطع کاردانی، ۶۶درصد معادل ۲میلیون و ۸۰۰ هزار در مقطع کارشناسی، ۴۵۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰ هزار دانشجو در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می کنند.

 

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ۴۵درصد از دانشجویان در حوزه علوم انسانی، ۳۴ درصد در حوزه فنی مهندسی و ۲۱درصد در چهار حوزه دیگر یعنی هنر و پزشکی و زبان و کشاورزی هستند.

 

قرنفلی با اشاره به وجود ۲۸۰۰ موسسه و دانشگاه در کشور ، توضیح داد: از این بین تعداد ۳۴۰ دانشگاه و موسسه وابسته به وزارت علوم، ۴۴ دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، ۱۱۷ دانشگاه و موسسه وابسته به آموزش و پرورش و ۲۸ موسسه وابسته به سایر دستگاه ها هستند.

 

وی ادامه داد: همچنین ۳۵۸ موسسه غیر دولتی، ۴۰۸ واحد دانشگاه آزاد، ۵۶۹ واحد پیام نور و ۱۰۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارد.

 

قرنفلی در ادامه نشست هم اندیشی گزارشی از وضعیت آموزش عالی جهاد ارائه کرد و گفت: در مراکز آمورش هالی جهاد دانشگاهی ۲۵ هزار و ۸۰۰ دانشجوی شاغل به تحصیل، ۳۵۰ عضو هیات علمی، ۳۲ هزار و ۴۶۷ دانش آموخته و ۵۷ مقاله وجود دارد.

 

به گفته وی در سال۹۳ موسسات با ریزش دانشجو مواجه نبوده اند و یکی از دلایل آن، نام جهاد دانشگاهی و احساس امنیت حاکم بر آن است.

 

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به آمار دریافتی از وزارت علوم و سازمان سنجش اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴ حدود ۸۸۰ هزار نفر در آزمون سراسری ثبت نام کردند که ۵۸ درصد از آنان زن و بقیه مرد هستند.

 

قرنفلی ادامه داد: ۱۸۰هزار نفر از آنان در رشته ریاضی،۴۹۸هزار نفر در رشته تجربی، ۱۸۲هزار نفر در رشته های علوم انسانی، ۱۰ هزار نفر در رشته‌های هنر و هم چنین ۶۰۰۰ نفر در رشته زبان های خارجی ثبت نام کرده اند.

 

وی سپس با بیان اینکه در سال ۹۳ تعداد۱ میلیون و ۳۱هزار داوطلب حضور داشته اند، گفت: تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته ۱۵۰هزار نفر کمتر است که این مساله به مجموعه های آموزش عالی تسری پیدا می کند.

 

وی هم چنین با اشاره به ثبت نام در مقطع دکتری نیمه متمرکز بیان کرد: در سال۹۴ حدود ۲۰۰هزار نفر در آزمون ثبت نام کرده اند که نسبت به سال ۹۳، تقاضا حدود ۴۰هزار نفر کاهش یافته است.

 

قرنفلی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به وضعیت جهانی آموزش عالی ایران گفت: ۱۰ نفر از اساتید دانشگاه های کشور از پر استنادترین پژوهشگران دنیا شده اند و هم چنین دکتر بهاروند جایزه بین المللی یونسکو ۲۰۱۴ را دریافت کردند.