توانائی پزشکی هومیوپاتی در درمان سیروز کبدی

دکتر شوبها تتروال، دکتر مامتا شارما و دکتر بهارات شارما

ترجمه زیر نظر دکتر سیدغلامرضا ملکی از اولین دانش آموختگان هومیوپاتی در ایران

خلاصه  :

در کشورهای توسعه یافته تر، سیروز یک علت فزاینده عوارض و مرگ و میر است و چهاردهمین علت شایع مرگ و میر در سراسر جهان است. در سیروز کبدی، کبد به طور جدی آسیب می بیند و بافت طبیعی کبد با زخم و تشکیل ندول جایگزین می شود که برای همیشه عملکرد خود را از دست می دهد. بیماری کبدی الکلی شایع ترین علت سیروز کبدی است. هدف این مقاله بررسی میازمهای دخیل در سیروز کبدی و همچنین کشف داروهای مختلف هومئوپاتی است که بر روی کبد اثر دارند.

کلمات کلیدی: سیروز کبدی، همئوپاتی، کبد الکلی، میازم، کاردوس ماریانوس

معرفی  :

سیروز کبدی به بیماری ای گفته می شود که در آن کبد به طور جدی آسیب می بیند و بافت طبیعی کبد با اسکار و تشکیل ندول جایگزین می شود که برای همیشه عملکرد خود را از دست می دهد [1].

سیروز با اصطلاحات هیستوپاتولوژیک تعریف می شود و تظاهرات بالینی و عوارض مختلفی ایجاد می کند که گاهی تهدیدی برای زندگی است. هنگامی که کبد سیروز زیر میکروسکوپ دیده می شود، سلول های کبدی اسکار و فیبروز ساختار طبیعی کبد را نشان می دهد. در چندین دهه گذشته اعتقاد بر این بود که سیروز کبدی یک وضعیت غیرقابل برگشت است، اما امروزه مشاهده شده است که پس از حذف علت سیروز می توان آن را به حالت طبیعی خود برگرداند. علت سیروز در سطح پاتولوژیک هرچه باشد، سلول‌های کبدی به گره‌های احیاکننده تبدیل می‌شوند که از نظر معماری مخدوش شده‌اند. این باعث از دست دادن عملکرد سلول های کبدی می شود. فیبروز در سلول های کبدی همچنین “سلول های ستاره ای کبد” را فعال می کند که همچنین باعث افزایش کلاژن و ماتریکس خارج سلولی می شود. علائم و نشانه های سیروز بستگی به شدت بیماری کبدی دارد. به طور معمول توسط سیستم درجه بندی و مرحله بندی ارزیابی می شود که می تواند برای انواع مختلف بیماریهای  کبدی مانند هپاتیت ویروسی مزمن، بیماری کبد چرب غیر الکلی و سیروز صفراوی اولیه استفاده شود. با توجه به درجه فیبروز کبد نیز وظایف خود را جبران می کند و برای پزشک ضروری است که بین سیروز پایدار و جبران شده و سیروز جبران نشده تمایز قائل شود. شدیدترین موارد سیروز باید برای پیوند در نظر گرفته شود [2].

 

[3]  اتیولوژی سیروز کبدی :

  1. بیماری کبدی الکلی – سوء مصرف الکل برای چندین سال.
  2. هپاتیت مزمن (B & C).
  3. بیماری کبد غیر الکلی.
  4. هپاتیت خود ایمنی.
  5. کلانژیت صفراوی اولیه و کلانژیت اسکلروزان اولیه.
  6. بیماری های ارثی مانند کمبود آلفا-1 آنتی تریپسین، بیماری ویلسون و هموکروماتوز.
  7. نارسایی مزمن قلبی.
  8. داروهای خاص مانند ، قرص های ضد بارداری، اریترومایسین، هالوتان، استاتین ها، آموکسی سیلین-کلاوولانات، برخی از داروهای ضد تشنج و غیره [4].

ویژگی های بالینی سیروز کبدی [5]  :

  1. از دست دادن اشتها
  2. حالت تهوع
  3. تب
  4. کاهش وزن
  5. خستگی
  6. ادم
  7. آسیت
  8. ادرار به رنگ نارنجی یا قهوه ای
  9. سردرگمی یا مشکل در تفکر
  10. مالنا
  11. عروق خونی عنکبوت مانند که نقاط کوچک و قرمز روی پوست را احاطه کرده است (تلانژکتازی).
  12. در مردان: از دست دادن میل جنسی، بزرگ شدن سینه ها (ژنیکوماستی)، کوچک شدن بیضه ها.
  13. در زنان: یائسگی زودرس.

تشخیص سیروز کبدی :

  1. آزمایشات هماتولوژیک

الف. CBC: که برای یافتن هر گونه عفونت و کم خونی قابل استفاده است.

  1. LFT: سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس آمیناز (AST) و آلکالین فسفاتاز (ALP) افزایش می یابد. بیلی روبین افزایش می یابد، سطح پروتئین در خون کاهش می یابد.

ج. پانل هپاتیت.

  1. D. آزمایش خون برای شرایط خودایمنی کبد، که شامل آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)، آنتی بادی ضد عضله صاف (SMA) و آنتی بادی ضد میتوکندری (AMA) است [6].
  2. آزمایشات رادیولوژیکی

الف. سونوگرافی

ب. توموگرافی کامپیوتری (CT)

ج. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI

 

Miasmatic Analysis [9

 

[9, 10] S.No Symptoms of Liver Cirrhosis PSORA SYCOSIS Syphilis
1 Loss of Appetite +
2 Nausea +
3 Fever +
4 Weight loss +
5 Tiredness/ weariness +
6 Jaundice +
7 Oedema + +
8 Ascites/ Dropsy + +
9 Orange or brown color urine +
10 Confusion or difficulty in thinking + +
11 Malena +
fibrosis in the hepatocytes +
12 Spider-like blood vessels that surround small, red spots on skin (telangiectasia’s) + +
13 In men: loss of sex drive, enlarged breasts (gynecomastia), shrunken testicles. + + +
14 In women: premature menopause.

 

داروهای هومیوپاتی موثر در درمان سیروز کبدی :

 

  1. Argentum Nitricum [11]

سیروز ناشی از کاشکسی مالاریا؛ درد بخیه در کبد، همراه با  درد های برنده است. احساس پری در کبد، که دردناک است، همراه با  احساس گزش گاه و بیگاه و درد  عمیق  ، چرخش درد  در اطراف، ممکن است به سینه برسد. به طور دوره ای درد های  بخیه ای کسل کننده در سطح قدامی کبد احساس می شود. دژنراسیون رنگدانه وجود دارد.

  1. Aurum Metallicum [11]

احتقان کبد بلافاصله پس از بیماری قلبی همراه با احساس سوزش و نوع درد در هیپوکندری راست که منجر به سیروز کبدی و لاغری  فرد  می شود .

این رمدی افکار خودکشی دارد .

احساس شدید درد در  معده  ،  ادرار قهوه ای مایل به سبز است. بوی بد دهان و طعم بد دهان، ممکن است یبوست یا مدفوع خاکستری/سفید خاکستری وجود داشته باشد.

  1. Bryonia- Alb [12]

تورم کبد همراه با احتقان و التهاب؛ ناحیه هیپوکندری دردناک ، تمرکز درد در  پهلوی راست. در اینجا، یرقان با یک حمله خشم ایجاد می شود. بیمار بریونیا سرد است، اگرچه به نظر می رسد گرم است. طعم تند در دهان احساس می شود. مدفوع یا سفت و خشک است یا شل و زیاد همراه با قولنج. این در درجه اول به عنوان یک درمان کبدی- معده، با سرگیجه و درد شانه راست در نظر گرفته می شود. رنگ چشم و پوست کمی مایل به زرد.

4- Carbo – vej

; لوب سمت راست کبد دردناک است، دردها از نوع بخیه ای و سوزشی است. لباس غیر قابل تحمل است نفخ شدید وجود دارد. دفع مدفوع همراه با دفع گاز می باشد .

  1. Cardus Mrianus 11

معدنچیانی که در اعماق زمین کار می‌کنند، پرخونی ورید پورتال؛ سنگ کیسه صفرا؛ دردها از نوع بخیه و با  با فشار و خوابیدن به پهلوی چپ درد  افزایش می یابد . همراه با یرقان سردرد کسل کننده با طعم تلخ در دهان، زبان در مرکز مایل به سفید، لبه ها و نوک قرمز است. حالت تهوع همراه با استفراغ تند مایل به سبز، مدفوع رسی و خمیری، ادرار زرد مایل به طلایی است.

  1. . Iodum [11]

دردهای بخیه ای  و فشاری در ناحیه کبد وجود دارد، لمس دردناک است، بی اشتهایی، لاغری، ناتوانی شدید همراه با اسهال، کبد سیروتیک و در لمس با  درد تشدید می یابد  در این کیس لاغری  مفرط دیده می شود . زردی با حساسیت و درد شدید در ناحیه کبد همراه است.

  1. Lycopodium Clavatum [11]

سیروز کبدی همراه با آسیت، به ویژه در افراد مست. پوشش زبان وجود دارد. در صبح طعم گندیده و ترش در دهان وجود دارد. فرد گرسنه است، اما غذا با چند لقمه غذا تا گلو پر می شود و به سرعت دوباره او را گرسنه می کند. بلافاصله پس از غذا خوردن، ناراحتی در معده احساس می شود. خوردن منجر به تنش هیپوکندری می شود، زیرا از بند ناف، مشکل در کشش یا ایستادن در حالت ایستاده، نمی تواند لمس را تحمل کند. تمایل به آبسه کبدی دارد.

  1. . Magnesia Muriatica [11]

هپاتومگالی در کودکانی که رشد ضعیف و کندهمراه با راشیتیسم دارند. فشار دادن ناحیه کبدی  ، یا لمس، دراز کشیدن به پهلوی راست درد تشدید می شود . هنگام حرکت، تهوع و استفراغ  وجود دارد. مدفوع گره دار، مانند مدفوع گوسفند یا ممکن است اسهال وجود داشته باشد. زبان بزرگ با پوشش زرد، دندان ها بر روی زبان حک شده است. فرد دچار تنگی نفس با تپش قلب است . ادم پدال وجود دارد. ممکن است بیماری‌های رحمی وجود داشته باشد . گرفتگی در شکم احساس می شود که تا ران ها کشیده می شود.

  1. Mercurius [12]

ناحیه کبد درد دارد و بسیار حساس است. دراز کشیدن به پهلوی راست غیرممکن است. هپاتومگالی در صورت وجود تب، زردی ناشی از سوء مصرف کینین وجود دارد. مدفوع یا به رنگ خاک رس یا زرد است و با تنسموس عمیق دفع می شود. زبان روکش زردی دارد که نقش دندان ها را می گیرد و بوی بد دهان، بی اشتهایی و افسردگی وجود دارد. Cowperthwaite معتقد است که در زردی کاتارال، به عنوان یک قاعده، مرکوریوس دولسیس 2X بیشترین تأثیر را دارد.

10 Nux Vomica [12]

مناسب برای کسانی که از  مشروبات الکلی، کینین یا غذاهای بسیار چاشنی شده به مدت  طولانی مصرف کرده اند. تورم سخت کبد همراه با حساسیت به لمس و فشار  بطوریکه پوشیدن لباس راحت نیست. شاید بتوان آن را اولین درمان سیروز کبدی دانست. ممکن است قولنج وجود داشته باشد. اگر زردی در اثر عصبانیت یا سوء استفاده از کینین ایجاد شود، نیاز به Nux vomica دارد.

11 Phosphorus [12]

داروی مناسب برای دژنراسیون چرب کبد همراه با یرقان و درد شدید است . مدفوع به رنگ خاکستری متمایل به سفید است. ممکن است سیروز و آتروفی کبد وجود داشته باشد. در بیماری های بدخیم مفید است. زردی همراه با ذات الریه نیز ممکن است نشانه ای برای فسفر باشد.

12 Plumbum Metallicum [11]

درد مداوم دارتینگ در ناحیه کبد احساس می شود.

ناحیه کبدی به فشار حساس است. احساس گرما و احساس سوزش در ستون فقرات و ناحیه کبدی. درد چسبندگی مداوم در ناحیه کبد، ابتدا در ناحیه قدامی و سپس در ناحیه خلفی احساس می شود

13 Podophyllum [12]

در درجه اول، القای جریان صفرا در مقادیر زیاد، ثانویه، بی حالی عمیق، که با یرقان جایگزین می شود، وجود دارد. هنگامی که اسهال وجود دارد، در کبد احتقانی مزمن نشان داده می شود. تورم و حساسیت کبد، چشم ها و صورت در ظاهر زرد و دهان بد مزه است. زبان مایل به زرد یا سفید است و جریان بزرگ صفرا ممکن است منجر به سنگ کلیه شود. اسهال آبکی است یا در صورت یبوست مدفوع به رنگ رسی است. شباهت هایی با مرکوریوس از جهاتی وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان جیوه گیاهی نامیده می شود. ناحیه کبد به طور مداوم با دست مالیده می شود.

14 Selenium [11]

بزرگ شدن کبد همراه با بی اشتهایی، < صبح; زبان سفید پوشیده شده و بدون تشنگی. درد شدید در ناحیه کبد احساس می شود، فشار، حرکت. بثورات عجیب و غریب ظریف در ناحیه کبد با حساسیت در لمس دیده می شود.

15 Taraxacum [11]

زبان با طعم تلخ در دهان ، پس از نوشیدن یا خوردن، احساس سردی، درد در ناحیه کبد همراه با درد احساس می شود. اسهال تهوع آور

 

References

  1. Cirrhosis [Internet]. In Venes DD, editors. Taber’s Medical Dictionary. F.A. Davis Company; 2021. [Cited 2022 March 17]., Available from:

 

https://www.tabers.com/tabersonline/view/Tabers-Dictionary/751168/all/cirrhosis.

  1. Bacon BR. Cirrhosis and Its Complications. In: Kasper D, Fauci A, Hauser S, Longo D, Jameson J, Loscalzo J. eds. Harrison’s Principles of Internal Medicine, 19e. McGraw Hill; 2014. Accessed March 17, 2022.

 

https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1130&sectionid=79748841

  1. Cirrhosis [Internet]. Available from:

 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/cirrhosis/symptoms-causes

  1. Drug-induced liver injury [Internet]. Available from: https://medlineplus.gov/ency/article/000226.htm
  2. Cirrhosis of the Liver [Internet]. Available from:

 

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15572-cirrhosis-of-the-liver

  1. Diagnosis of Cirrhosis [Internet]. Available from:

 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/cirrhosis/diagnosis

  1. Cirrhosis of the Liver [Internet]. Available from:

International Journal of Homoeopathic Sciences https://www.homoeopathicjournal.com

~ 365 ~

دیدگاهتان را بنویسید