دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مصوبه کنکور قابل اجرا نیست پس به جای فردا، امروز آن را اصلاح کنید.

محمد سعید احدیان دستیار سیاسی – رسانه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی یادداشتی در اختیار ایسنا قرار داده که در زیر می‌خوانید:

«پیروی پیگیری‌های رئیس مجلس و تصمیم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که مقرر شده است موضوع کنکور، مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تصمیم مقتضی گرفته شود، این مصوبه حتی اگر بهترین تصمیم باشد، از منظر امکان اجرا و تبعات اجتماعی، غیرکارشناسی ترین تصمیم است چرا که بدیهی‌ترین مسائل را در نظر نگرفته است و اجازه دهید همین ابتدا تصریح کنم که به نظر اینجانب اجرایی شدن این تصمیم بقدری تبعات اجتماعی خواهد داشت که نظام در عمل تصمیم خواهد گرفت که آنرا اجرا نکند. توضیح مختصر این ادعا این است:

تاکنون کشور سالی فقط یک کنکور برگزار کرده اما اکثرا با یک دنیا حاشیه همراه بوده است. از لو رفتن سوالات تا تقلب در جلسه. حالا تصور کنید که قرار است شما سالی چندین امتحان نهایی، در پایه های مختلف تحصیلی برگزار کنید. آیا فکر می کنید کمترین اشکال در طراحی سوال، کمترین شبهه در لو رفتن سوالات، کمترین ابهام در نحوه برگزاری جلسه امتحان و کمترین نگرانی ها از چگونگی تصحیح آزمون، برای دانش آموزان حاشیه درست نمی کند؟ مخصوصا که توجه کنید قرار است این سوالات تشریحی باشد که مشکل را چندین برابر بیشتر می کند. در این تردید نداشته باشید که به هیچ وجه امکان برگزاری ده ها آزمون امتحان نهایی استاندارد در آموزش پرورش وجود ندارد و این کاری نشدنی است.

برای برگزاری امتحان نهایی استاندارد، باید طراحی سوالات طی فرایندی استاندارد صورت گیرد که طراحی سوال استاندارد این تعداد آزمون در سال نشدنی است، حفظ سوالات برای لو نرفتن باید استاندارد داشته باشد که اجرای آن برای این تعداد آزمون نشدنی است، شیوه برگزاری جلسه آمتحان نهایی به تنهایی باعث نشدنی شدن موضوع می شود: ساعت برگزاری جلسه خودش مساله مهمی است که حتما در سراسر کشور نمی تواند همه امتحان ها در یک زمان باشد، مکان آزمون که نمی تواند در مدرسه خود دانش آموز باشد چرا که چه تضمینی است که مراقبان برای افزایش قبولی در کنکور با تقلب دانش آموز همراهی نکنند. حتی سوالات تشریحی به گونه ای است که شما اصولا نمی توانید با یک خط کش یکسان همه برگه ها را تصحیح کنید و هر مصححی به گونه ای اقدام خواهد کرد و از آن مهمتر دانش آموز هیچ وقت قبول نمی کند که ورقه اش درست تصحیح شده است.از این دست مثال ها که نشان می دهد امکان برگزاری چنین آزمون هایی در این تعداد نشدنی است، می توان زیاد زد.

نکته مهمی که باید دقت کرد که شاید دلیل اصلی توجه نکردن به این نکات بدیهی است این مساله است که تا امروز این اشکالات در امتحانات وجود داشته است اما چون به سرنوشت دانش آموز مربوط نبوده، آنان با یک غرولند از کنارش میگذشتند، اما تصور کنید از امروز دانش آموزان و والدین آنها هر امتحان را معادل آینده خودش می دانند آیا با این مسائل بازهم کنار می آیند؟ پاسخ حتما منفی است. مطمئن باشید در صورت عدم اصلاح تصمیم گرفته شده، باید منتظر تجمعات اعتراضی علیه مثلا آزمون ریاضی یا زیست شناسی جلوی ادارات کل آموزش پرورش کشور باشید و آنگاه که این تعداد اعتراض زیاد شد و شما نتوانستید راهی در عمل برای حل آن پیدا کنید، (چون راه حلی ندارد) مجبور می شوید این مصوبه را لغو کنید پس بهتر نیست همین الان آن را اصلاح کنید؟. باور کنید حرف مرد دو تا است چون هنگامی که می فهمد اشتباه کرده است، اصلاح می کند.»

دیدگاهتان را بنویسید